• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

pitch-perfect-2-posterJe kent het misschien wel, je staat op een netwerkborrel en iemand vraagt: “Wat doet jouw bedrijf eigenlijk?”. Eerlijk gezegd: ondanks dat ik van praten mijn beroep heb gemaakt, ik maakte daar een potje van. Te lang, te vaag, maar… wel enthousiast! Dus besloot ik mijn pitch aan te scherpen. Door het voor te bereiden en te oefenen! En dit zijn mijn beste tips!

1) Ken je doelgroep: maak verschillende versies. Een pitch voor een investeerder is compleet anders dan een pitch op een netwerkborrel. En een gesprekje op een verjaardagsfeestje dient een heel ander doel dan de presentatie bij een potentiele klant. Zorg ervoor dat je verschillende bouwstenen hebt waar je telkens een pitch uit kunt samenstellen. Ik concentreer me nu op de informele pitch op een netwerkborrel.

2) Houd het KORT: 20 seconden. Zo’n pitch is nooit het begin van een gesprek. Het valt ergens middenin. Het heeft als doel om je gesprekspartner enthousiast te maken over jou als persoon, je bedrijf, en het moet uitdagen om meer vragen te stellen. Daarom is het extreem belangrijk om KORT te zijn. 20 seconden is de max voor een goede pitch op een netwerkborrel.

3) Start met goede krantenkop. Bedenk: ‘wat is het belangrijkste toegevoegde waarde van mijn bedrijf?’. Dus niet wat je máákt, maar waar leidt dat toe? Als je tandpasta-maker bent, produceer je geen tubes tandpasta, maar verkoop je een frisse adem, of een schoon gebit. Schrijf eens waar jouw klanten allemaal blij van worden, en maak daar een goede kranten –eh—twitter headline van. Iets dat aanzet tot nieuwsgierigheid.

4) Namedropping is belangrijk. Een van de meest belangrijkste overtuigingstechnieken is “die ander heeft/doet het ook”. Dus het is belangrijk om een aantal mooie namen uit je klantenportfolio te noemen. En die klanten…..hebben een probleem.

5) Klanten met problemen.. Mmm, I like! Jawel! Omschrijf dat probleem zo simpel en sterk, dat iedereen dat kan snappen. Het is toegestaan om bochten af te snijden, nuances weg te laten, als het probleem van jouw klanten maar in één keer duidelijk is.

6) Wat is jouw oplossing? Hoe los jij dat probleem op? Wat is het grootste voordeel van jouw bedrijf, ten opzichte van eventuele concurrenten? Waarom is jouw oplossing uniek? Waarom werkt het zo goed?

7) People buy people. Mensen zijn net investeerders. Ze kopen de vrouw, niet het gebouw, (of vent/tent). Kortom, laat zien dat je het leuk vindt, dat je energie van je bedrijf krijgt. Als jij het uitstraalt, krijgen anderen energie van jou. En mensen praten graag door met mensen die ze leuk vinden.

Mijn pitch? Vroeger was mijn pitch véél te lang, het startte helemaal met het eerste idee, en voor je het wist was mijn gesprekspartner mentaal al afgehaakt. Nu doe ik ‘m (ongeveer) zo.

Goh, Rens, wat doet jullie bedrijf?

Rens: Wij heten BuzzMaster, en (twitterkop) wij maken congressen en seminars echt interactief en energiek.

Oh?

Rens: (Klanten met een probleem) Onze klanten zoals Google, KLM en KPN organiseren veel zakelijke evenementen. Maar vaak zijn die –ondanks goede sprekers—een beetje saai. Er komt geen vraag uit de zaal, het is vaak eenrichtingsverkeer.

Rens: (onze oplossing) En wij veranderen dat compleet! Mensen kunnen op hun smartphone vragen stellen, stemmen op stellingen, de uitkomst van het congres compleet beïnvloeden. En wij kunnen mensen op basis van hun antwoorden weer uit het publiek pikken door bijvoorbeeld één smartphone te laten knipperen. De sfeer wordt daardoor heel open en interactief.

Jeetje, leuk zeg.

Rens: (passie) En dat doen we nu anderhalf jaar, we hebben al 100-eventementen gedaan, en het is ontzettend spannend en superleuk om het bedrijf te laten groeien.

8) Laatste tip: waar wil je over een jaar staan? Het is altijd om nog een aantal zaken achter de hand te hebben, om verder over te praten. Hang dat op aan het doel van je bedrijf. Waar wil je over 1 jaar staan? En wat heb je nog nodig (kennis, contacten) om dat te bereiken? Voor je het weet gaan anderen je spontaan helpen!