• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

What’s it gonna be boy?

Ruim 40% van de Nederlandse beroepsbevolking wil liever ondernemen, dan voor een baas te werken. Dat zijn ruim 4 miljoen mensen! Echter de kamers van koophandel tellen er ruim 1 miljoen actieve ondernemers. Kortom: waar zijn die 3 miljoen wannabee entrepeneurs heen? Die zitten op hun werk. Met een baas. Die zegt wat ze moeten doen.

En in de meeste gevallen is dat maar goed ook. Want niet iedereen is geschikt om te ondernemen. Het ondernemerschap wint snel in aanzien. Het schijnt zelfs de nieuwe midlife-crisis te zijn: in plaats van een Harley, een onderneming starten. De vraag is: ben je geschikt? ‘Do you have what it takes?”. Over zit onderwerp zijn tientallen interessante blogposts geschreven, met honderden slimme assessment-vragen en evenzovele tips. Maar, onze tijd is schaars en het leven kort. Mijn persoonlijke top 5!

Ben je als een hond op een bot? Een hond die een bot te pakken heeft. Constant erachteraan, constant verder, als een bezetene alleen maar gaan voor dat ene ding: een bot. Soms een beetje vies en griezelig tegelijk. Dat manische geslobber van die beesten. Vergelijking komt van Susan Hellman, baas van Stanford University. “De meeste ondernemers kunnen er niet over ophouden. Het denken over hun bedrijf, hun klanten, hun producten. Het houdt gewoon nooit op”. Heb je dat niet? Lekker in je cubicle blijven zitten.

Zoek je altijd naar beter, sneller, sterker? Ondernemerschap is een constante ratrace. Met de toegenomen concurrentie, de ubertransparantie van social media en mondige klanten, moet je altijd uitkijken naar nog harder, beter, sneller & sterker. Je hoeft maar één trend over het hoofd te zien of je hebt een probleem. Vraag maar aan de bazen van KPN (whatsapp) en Kodak (digitale film). Succesvolle ondernemers zien altijd punten van verbetering & gaan nooit op hun lauweren rusten. Loop jij als een gebraden haan door het kantoor vanwege de successen van vorige maand? Lekker blijven doen… Bij je baas.

Ben je een afmaker? Vaak hebben we te veel aandacht voor het ene briljante (en vaak simpele) idee. Wat veel belangrijker is voor je succes: maak je het af? Gouden regel: ‘1 punt voor het idee, 100 punten voor de uitvoering.’ En dat heeft implicaties voor het team dat je om je heen verzamelt. Want de creatieve mensen zijn vaak niet de mensen die het ook écht voor elkaar krijgen (op tijd tenminste…). Dus: sta je bol van de goede ideeën, maar laat je het in de uitvoering liggen? Ga zo snel mogelijk op zoek naar een partner van het andere soort. Overigens: ga daarbij niet over één nacht ijs: 65% van de startups sneuvelt door interne shit.

Word je opgewonden van verkopen? Ik begeleidde laatst een startup in de financiele industrie. 6 jonge, energieke en innovatieve mensen die 100% gingen voor hun idee. Iedere dag zaten ze te sleutelen aan het businessplan, de propositie en samenwerkingsverbanden met andere ondernemers. Maar toen ik vroeg: “wie is hier verantwoordelijk voor de sales?” werd het stil in de groep. Ze werkten liever veilig aan het product, dan zichzelf bloot te stellen aan de buitenwereld. Hoe baanbrekend je product ook is, je moet het wel verkopen!

Ben je niet bang om op je bek te gaan? Veel mensen vinden het vervelend om te falen. En dat is wel wat je doet als ondernemer. Proberen, mislukken. Nog eens proberen, weer mislukken. Opkrabbelen en weer doorgaan. Als een ondernemer tegen een muur oploopt, staat ie op, neemt een nog grotere aanloop en probeert het weer. Ben je te afhankelijk van wat anderen van je vinden? You get the point…

Beantwoord je minstens 4 van de 5 vragen met een volmondig ja, dan zou je weleens uit het goede hout gesneden kunnen zijn. Meer tests over het ondernemerschap vind je hier, hier en hier.