• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

BREO3MiCYAEQRMd.jpg-largeIk open mijn draaiboek voor de volgende uitzending van ‘Zaken Doen Met’. Iedere avond voordat ik presenteer, krijg ik van de eindredacteur een lijst met de gasten voor de volgende dag. Al bladerend valt mijn oog op een naam. Lees ik dat goed? Jep. Daar staat het. Edgar Davids. De pitbull. De ex-Ajax commissaris, de man van ‘dan moet de trainer z’n hoofd…’. Enfin. Lang geleden, maar dat schiet dan allemaal door je hoofd.

Davids komt praten over zijn nieuwe modelijn. Het schijnt geen bevlieging te zijn zoals de onderbroeken van Frank Rijkaard of Twin Life van de Broertjes de Boer: Edgar is er al sinds 1999 mee bezig. Zijn bedrijf heet Monta Fashion en hij heeft een nieuwe mannenmodecollectie: Monta Heritage.

 

 

De grote vraag is echter: hoe krijg je Edgar Davids aan het praten? Ik herinner me spartelende sportcollega’s die antwoorden krijgen als “dat is jouw mening”, “dat zeggen jullie als media altijd” of antwoorden die niet langer zijn dan “Ja” of  “Nee”. En dan kan 12 minuten best lang zijn.

Dus hebben Ben van der Burg en ik het dilemma: hoe krijgen we Edgar Davids aan het praten? Welke vragen stellen we? Welke onderwerpen gaan we niet bespreken? Naast zijn modelijn zijn er natuurlijk heel veel andere onderwerpen om met hem over te praten: homo’s in het voetbal, zijn ex Olcay Gulsen, en trouwens: heeft ie nou iets met actrice Halina Reijn? Spannend om te vragen, maar wordt het antwoord ook goed? Is het relevant voor een programma over business?

We besluiten ons te concentreren op zijn bedrijf, de dilemma’s die hij tegenkomt en de doelen die hij stelt in de toekomst. Als Edgar moet kiezen tussen trainer in de Championsleague of ontwerper in de championsleague van de mode, kiest hij het laatste. Elsevier schreef al: het is menens tussen Edgar Davids en zijn liefde: de mode. Johan Derksen zal het wel een ‘parodie op de journalistiek’ vinden, maar het werd een gesprek waarbij je Edgar Davids hoort zoals je ‘m zelden hebt gehoord. Oordeel zelf maar.