• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Iedereen die een evenement organiseert zit met die vraag: hoe zorg je dat het publiek mee gaat doen? Hoe zorg je ervoor dat je hun ervaringen en mooie verhalen naar boven haalt? Hoe creëer je een dialoog, in plaats van alleen maar zenden vanaf het podium?

Daarom heb ik begin 2014 samen met Tom Vroemen BuzzMaster opgericht. Een systeem waarmee we iedere smartphone in de zaal omtoveren in een tool om razendsnel je ideeën met de zaal te delen.Zie hieronder hoe het werkt.

 

Maar het geheim van BuzzMaster is niet de technologie, maar de manier waarop je het inzet! Daarom een aantal tips:

Gebruik het vanaf het begin

BuzzMaster is een ideale manier om het publiek op te warmen. Dus ruim 10 minuten aan het begin van je congres in om het publiek te leren kennen. Gebruik maximaal 4 vragen of acties.

Gekke – ijsbrekende – vragen

  • Wie rijdt er een Tesla?
  • Is het nog leuk om accountant te zijn?
  • Met welke aap voelt u zich het meest verwant?

Automotive Innovation Award 2015

Identificeer de doelgroep 

Eerste vraag: vraag meteen wie er in de zaal zitten. Maak een grove indeling, waar veel mensen onder passen. Liever niet meer dan 5 doelgroepen. Stel ongeveer twee identificatievragen, bijvoorbeeld: in welke sector werk je? En welke functie heb je: bijvoorbeeld (CEO/DGA, MT lid, manager, werknemer). Of kijk naar organisatiegrootte. M/V kan ook leuk zijn. Verderop in het congres kan je de antwoorden dan filteren op deze doelgroepen.

Stel vragen naar eigen gedrag of ervaringen

Vaak vragen we publiek naar hun mening. Is prima. Maar vaak is het leuker om te vragen naar hun ervaringen. Je kan vragen aan artsen: “Moet de patiënt in het zorgstelsel altijd op nummer 1 staan?” of je vraagt: “Lukt het u om de patiënt altijd op de eerste plaats te stellen?”. Of: “Wie weerhoudt u ervan om de patient in de dagelijkse praktijk op de eerste plaats te zetten?”

IMG_20150128_162912

Doe een superbrainstorm met steekwoorden 

‘Welke toegevoegde waarde heeft onze sector nog?’ ‘Wat zijn de competenties die we onszelf echt moeten aanleren?’ Veelgestelde congresvragen. Het is leuk als je mensen vraagt om dat met z’n tweeën in te vullen. Dus: “Overleg even 30 seconden met uw buurman, en als u een antwoord heeft, mag u het intikken.”Als de eerste reacties binnenkomen, en de zaal wat lawaaiig is, kan je hardop beginnen met voorlezen van de eerste resultaten. Vergeet niet de naam te noemen van de deelnemer. In de functie “word-cloud” zie je alle resultaten in een scherm.

BNR_WiP16

Dit knopje willen we eigenlijk niet gebruiken…

Use with caution. Er is een knopje: ‘Lijst”, dat laat live zien wat alle mensen hebben gestemd op de vraag die geselecteerd is. Heel handig! Kies een naam uit de lijst, en je kan als dagvoorzitter meteen de zaal in. Soms is deze functie best confronterend. Dus pas aan het einde van een congres inzetten. Maar ideaal om pijnpunten uit de zaal te halen.

BuzzMaster is echt superleuk en makkelijk om te gebruiken. We kennen veel dagvoorzitters die ermee werken, dus je zit niet aan mij vast 😉