• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Deze post begint met een opdracht: teken een tafel. Dat laat ik publiek tijdens mijn presentaties ook vaak doen. Grote kans dat de tafel die je hebt getekend er ongeveer zo uitziet. Gek hé, dat we allemaal hetzelfde tekenen? Hoe doorbreek je dat patroondenken nou? Door op zoek te gaan naar de overeenkomsten die de verschillende tafels hebben: poten. Als je dat weet, kan je een tafel tekenen zonder poten? (copyright Marcus Geers)

Zo werkt het ook met bedrijven. Ik raak nog steeds geïnspireerd door het reclamefilmpje van Apple dat begint met “here is to the crazy ones”. Een eerbetoon aan pioniers die radicaal anders dachten. Na een sessie over businessmodellen met Patrick van der Pijl realiseerde ik mij dat dit juist óók voor bedrijven geldt.

Bedrijven die binnen een sector zochten naar een gemeenschappelijke richting/waarheid/visie en daar 180 graden tegenin gaan.Bedrijven die radicaal anders dachten…en daar heel succesvol mee werden… Lees verder voor de top 8 andersdenkende bedrijven!

IKEA: Waarom zijn meubels helemaal af? Bijna de hele woonindustrie werkt volgens het principe: wij ontwerpen het, maken het en zetten het in elkaar. Ingvar Kamprad dacht “dat moet anders kunnen”. Voordeel aan het zelf klussen? Het kost minder manuren en het neemt tijdens opslag en vervoer minder ruimte in. Luxe meubelen voor de middenklasse werd een enorm succes. Omzet IKEA: rond de 23 miljard.

Easyjet: Waarom moet vliegen omgeven zijn door luxe? In de jaren ’80 en ’90 werd vliegen met steeds meer luxe omgeven. Waren de pioniersvluchten nog redelijk spartaans, vliegen in die jaren werd steeds luxer. Totdat een aantal ondernemers dat omdraaiden: kunnen we niet gaan concurreren met de trein en de auto? De low-cost-airline was geboren. In Amerika Southwest Airlines en in Europa EasyJet en Ryanair. De baas van het laatste bedrijf heeft aangekondigd te kijken naar staplaatsen en toiletten die 50 cent per keer kosten. Wat daarvan inmiddels terecht is gekomen is onbekend. Wel hebben alle grote luchtvaartmaatschappijen hun prijsstructuren drastisch moeten wijzigen.

Spotify: Waarom moet je muzieknummer zelf bezitten? Jarenlang domineerde Itunes de wereld van de moderne muziekliefhebber. Was Itunes zelf al een revolutie (je kon eindelijk alleen de nummers kopen die je leuk vond), Spotify takes it to the next level. Waarom zou je iets moeten bezitten, als je er altijd bijpunt? Opeens werden de voordelen van dat model heel duidelijk: anytime, anywhere, on any device. Dus geen mp3-tjes overzetten naar een nieuw toestel, gewoon een wachtwoord invoeren en klaar.

Zappos: Waarom zou je schoenen moeten passen voordat je ze koopt? Schoenen, die wil je aanpassen, anders koop je ze niet. Maar wat nou als je ze thuisbezorgd krijgt van een bedrijf, dat helemaal niet moeilijk doet over retourneren? En nog aardig is aan de telefoon ook? Ontmoet Zappos, het meest klantvriendelijke bedrijf ter wereld. Legendarisch zijn de verhalen van mensen die pizza bestelden via de klantenservice van Zappos en die ook nog bezorgd kregen ook.  

Facebook: Waarom zouden mensen hun dagelijks leven verborgen willen houden? Het je de film “The Social network” al gezien? Doen! Nog voordat het gewoon was om alles te delen met iedereen, was de heersende gedachte dat mensen zouden hechten aan hun privacy. Totdat iemand kwam die een BusinessCase bedacht op het delen van informatie, alsof er geen schaamte bestaat. And he made nice money out of that..

Microsoft: Waarom kan je besturingssystemen niet los verkopen? Je zou het bijna vergeten, maar Microsoft was ooit ook een uitdager. Destijds werden computers geleverd met een besturingssysteem van de fabrikant. Er was een woud aan systemen, iedere fabrikant wel een andere variant. Totdat Microsoft bedacht: waarom zouden wij computers bouwen, dat doet iedereen al! Microsoft maakte de software voor iedereen beschikbaar! (tegen betaling) Binnen een aantal jaar was Windows het dominante besturingssysteem. En terwijl de computermakers het snel moesten doen met veel volume en lage marges, pakte Microsoft veel volume en hoge marges!

CitizenM Hotels: Waarom kan luxe en betaalbaar overnachten niet samen gaan? De vraag die ook bij IKEA centraal staat, het combineren van een lage prijs en luxe. Deze hoteliers onderzochten wat gasten waardeerden aan de overnachting. En dat bleek een goed bed te zijn en uitstekende (sanitaire) voorzieningen. De grootte van de kamer (de grootste kostenpost binnen een hotelexploitatie) werd veel minder op waarde geschat dan de hotelbranche altijd dacht. En dus kwam Citizen M. Mooie luxe, in een redelijk klein kamertje. Ooit een flatscreen gezien ter grootte van je hele muur? Dat is het voordeel van een kleine kamer!

Build-A-Bear: Waarom zijn knuffelberen altijd hetzelfde? Waarom komen teddyberen zo van de lopende band, terwijl een kind er een unieke emotie bij hoort te krijgen? Zo is het idee van Build-A-Bear ontstaan. Een inmiddels beursgenoteerd bedrijf met 400 vestigingen in de USA. Wat ze daar doen: ze verkopen geen beren, maar een onvergetelijke belevenis voor kinderen. Als kind wordt je door een verkoopster helemaal begeleid in het zelf maken van je beer. Je kiest zelf het vachtje uit, je vult ‘m zelf op (met de wolkenmachine), je stopt er zelf een hartje in (met mogelijkheid om de stem van papa op te nemen, handig als ie naar Afghanistan moet). Gemiddelde prijs per beer ligt dubbel zo hoog als ouders normaal uitgeven aan zo’n knuffel.

De grote vraag is: lukt u het om radicaal anders te denken over uw bedrijf? Om bestaande conventies om te gooien? Al is het alleen als gedachte-experiment?