• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Foto’s bij mijn tweets worden gemiddeld zo’n 100 keer bekeken. Ik heb rond de 2500 volgers, dus dat betekent dat minder dan 5% van mijn volgers
de moeite neemt om even te kijken. Aardige score, niet wereldschokkend.

Op 20 oktober plaatste ik de foto hiernaast van een regenboog. Uiteindelijk is de teller op ruim 4000(!) blijven steken. Het bericht werd 190 keer geretweet, en ik kreeg er in een keer meer dan 100 volgers bij.

Wat is het geheim van dit onverwachte succes vroeg ik me af? Want als je dit één keer kan, waarom niet vaker?

Brekend. De nederlandse bank heeft nog voldoende goud #zieplaatje #zojuist. Dat was de tweet bij het bovenstaande plaatje. Waarom wordt zo’n bericht dan 40x beter gelezen dan gemiddeld? Ik ben geen expert, dit is de N=1 analyse. Voel je vrij om te reageren.

1) Het beeld was uniek. Er kwam net een enorme bui langs, die een regenboog veroorzaakte met als eindpunt de Nederlandse Bank. Regenbogen zie je niet heel vaak. Eentje bij de Nederlandse bank helemaal niet.

2) De timing was (toevallig) mooi. Voor de zoveelste keer was er stress over de Eurocrisis en de vraag hoe groot de economische schade is voor Nederland. De Occupy-beweging was net opgestart (ook veel retweets uit dat kamp). De foto paste bij een golf aan nieuws dat er toch al was. Het was dus opeens relevant.

3) Het maakte nieuwsgierig. De combinatie van de hashtag #brekend en een non-nieuwsfeit: “DNB heeft voldoende goud”, wekt de interesse. De tweet gaf nog niet alles weg. Op de radio zouden we het een goede ‘tease’ noemen.

Veel bedrijven zie ik nu pogingen doen om populair te worden op social media door gebruikers om te kopen. “Like ons op Facebook en win een Ipad”. Vraag me af of dat werkt. Volgens mij is het veel meer de truuk om relevant te zijn op het juiste moment, op zo’n manier dat het nieuwsgierig maakt, zonder dat het complex wordt.