Onderwerpen

We leven in spectaculair interessante tijden. Wat velen bestempelen als crisis, is het symptoom van iets anders. Het duidt op verandering. Geen kleine stapjes, maar tektonische verschuivingen. Niet een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk.
Mijn inhoudelijke specialisme ligt op de snijvlakken van die verschillende veranderende werelden. Ik ben vooral expert in de bedrijfseconomische impact hiervan. Hieronder een aantal thema’s die ik belangrijk vind. Op verzoek geef ik over deze onderwerpen lezingen, leid debatten en verzorg presentaties.

Geïnteresseerd?

Neem hier contact op om ideeën uit te wisselen!

Ondernemerschap

Alleen de mensen die het lef hebben tegen de stroom in te zwemmen, diegene die het nét even anders doen hebben het inzicht om iets daadwerkelijk te veranderen. Voor mij is dat de kern van ondernemerschap. Maar ook ondernemers hebben soms weleens een duwtje nodig. Om te gaan innoveren, investeren (in klanten?) of bijvoorbeeld de vleugels uit te strekken naar het buitenland.

Technologische impact

Waarom zag KPN de opkomst van Whatsapp over het hoofd? Waarom reageerde Kodak te laat op de ontwikkeling van de digtale camera? Welke invloed hebben technologische innovaties het business-model van een bedrijf of bedrijfstak? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als we zelfrijdende auto’s introduceren in het straatbeeld? Wat gebeurt er als computers evengoed kunnen analyseren als mensen? Wat gebeurt er met fabrieken als we straks gebruiksvoorwerpen zelf kunnen printen?

Human capital

Het Engelse woord voor salaris is ‘compensation & benefits’. En zo voelt het voor veel mensen ook. Ze moeten gecompenseerd worden voor de vrijheid die ze inleveren als ze voor een baas gaan werken. En dan hopen we maar dat ze zich niet doodvervelen voordat ze de eindstreep halen (lees:pensioen). Ik weiger me neer te leggen bij deze zogenaamde wetmatigheid. Organisaties die klaar zijn voor de toekomst weten hun belangrijkste onderscheidende factor, namelijk MENSEN(!) op een andere manier aan zich te binden. Hoe? Door te werken met een inspirerende missie, door mensen vrijheid en verantwoordelijkheid te geven (en niet alleen de mensen op WO niveau), en ruimte te bieden om te kunnen experimenteren en falen.

Duurzame innovatie

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar duurzaamheid is een trend die een steeds grotere impact zal krijgen op bedrijven. Nu is het nog een wereld van zeer verschillende snelheden, maar de achterblijvers zullen snel door de bezemwagen worden opgehaald. De belangrijkste vraag bij duurzame innovatie: hoe krijg je het in de KERN van je bedrijf? Veel duurzaamheidsprogramma’s concentreren zich op ‘minder slecht’. Maar dat is eigenlijk hetzelfde als minder hard de verkeerde kant oprijden. Welke bedrijven lukt het om de koers 180 graden te draaien? En wat zijn daarvan de succes- en faalfactoren?