Ben jij ook geen natuurlijke netwerker? Hier 8 tips!

Netwerken, netwerkborrels, je weet dat je als ondernemer eraan moet werken, maar niet iedereen is een natuurtalent. Bij SixHandshakes draait het om netwerken, en vooral elkaars netwerk optimaal te gebruiken. Daarom: mijn top 8 netwerktips voor SixHandshakes!

Tip 1: Stop met verkopen, ga luisteren

Veel mensen denken dat netwerken hetzelfde is als verkopen. Maar dat is het niet. Netwerken gaat over relaties opbouwen. En een essentieel element daarvan is het oprecht interesse hebben in de ander. Want denk eens na, van die types die je binnen 4 minuten al een product door de strot willen duwen, blijf jij daar graag staan?

6HS_LetsGetToKnowEachOther

Tip 2: Vraag door

Weersta de behoefte om na twee antwoorden van je gesprekspartner meteen weer over jezelf te beginnen. Toon interesse, en blijf niet hangen in de standaard vragen als: “wat doe je?”, maar probeer verder te komen. Vraag naar successen, drijfveren & dilemma’s. Waarom zijn ze dit bedrijf begonnen? Wat vinden ze er leuk aan? En, als de sfeer ernaar is: vraag ook naar hun persoonlijke leven. Dat maakt indruk.

Tip 3. Begin met simpele vragen

Als een muurbloempje blijven staan op een conferentie is het slechtste wat je kunt doen. Sluit je aan bij een groep. Weet: iedereen is gekomen om nieuwe contacten op te doen, dus je stoort niet. Maak je niet te druk om openingsvragen. “Mag ik erbij komen staan?”, “Waarom ben jij naar dit seminar gekomen?”, “Wat vond jij van de eerste spreker?” zijn prima openingsvragen.

Tip 4. Be likable!

Mensen zullen sneller zaken doen met mensen waarbij ze het leuk hebben. Dus zorg ervoor dat ze je aardig vinden! Luister, heb een open houding, houd de conversatie gaande en glimlach! Vaak vergeten, maar non verbale communicatie is erg belangrijk in het bouwen van relaties. Door te glimlachen wordt je ook minder nerveus en je komt warm over. Was het een saai congres? Laat het chagrijn in de zaal achter.

Tip 5. Deel je passie

Als iemand vraagt naar jouw verhaal of bedrijf, zorg ervoor dat je een panklaar antwoord hebt. Geef kort en bondig aan wat je doet. En –dit is het belangrijkste- straal passie uit voor wat je doet. Vertel het verhaal waarom je je bedrijf bent begonnen. Vertel over je successen, mislukkingen en uitdagingen, en zorg dat het een happy ending heeft of een wenkend toekomstperspectief. Mensen onthouden gesprekspartners met passie. Dus gebruik dat!

Tip 6: Deel je doel en gebruik elkaars netwerk

Zie je gesprekspartners niet als potentiele klanten, maar als potentiele ambassadeurs. Ik probeer ervoor te zorgen dat de mensen die ik ontmoet, ambassadeurs van mij worden. Door mijn passie en doelen te delen. Zodat als zij anderen spreken, er zoiets gebeurt: ‘zoek je dit-en-dit? Oh, ik heb net Rens de Jong gesproken, misschien moet je die eens mailen, is een passievolle vent’. Kijk dus ook naar het netwerk dat achter de persoon staat, dan alleen naar de persoon alleen. In dat netwerk zit de toegevoegde waarde!

Tip 7: Maak het concreet

Nadat je kennis hebt gemaakt, is het niet erg om wat concreter te worden. Denk aan deze vragen: “Hoe kan ik jou verder helpen?”. Daarna: “Heb je nog ideeën voor mij?” en als laatste “Met wie zou ik nog eens moeten praten volgens jou?” (en zou je me kunnen introduceren?)

Tip 8: Maak vervolgcontact

Als je dit niet doet, is alles voor niets geweest. Maak binnen 48 uur vervolgcontact. Stuur een emailtje. En omdat je zo goed hebt geluisterd, weet je dat Kees bezig is met een nieuwe app, Ben is gek op nieuwe gadgets en Femke zoekt nog goedkope kantoorruimte. Probeer dat mailtje ook ‘nieuwswaardig’ te laten zijn. Dus niet: ‘het was leuk je te ontmoeten, laten we contact houden’ (yeah sure). Maar, ‘je was zo bezig met je app, had je deze nieuwe app al gezien?’ of ‘ik las een artikel over veiligheid op gadgets, wat denk jij ervan?’ of ‘Kijk je weleens op deze website voor nieuwe kantoren?’. Zo laat je zien dat je goed kunt luisteren, en je bouwt aan een echte relatie.

Uitproberen? Meld je aan voor het nieuwe ondernemersnetwerk van Nederland: SixHandshakes. Kickoff: 7 oktober 2015 Amsterdam.

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong