6 tips voor een energiek webinar

De afgelopen jaren hebben we de waarde van webinars echt gezien. Het is relatief makkelijk te produceren, mensen kunnen makkelijk meedoen, en je bereikt relatief veel mensen. Toch is het opzetten van een goed webinar makkelijker gezegd dan gedaan. En eerlijk is eerlijk, als je naar sommige webinars kijkt, zijn die nou niet bepaald inspirerend. Dus, hoe zorg je ervoor dat jouw online evenement wél indruk maakt? In deze post deel ik 6 tips voor een energiek webinar. Zodat jouw online event een onvergetelijke ervaring wordt.

Denk in korte blokken

De aandachtspanne van de gemiddelde TV kijker is een paar minuten. Dat is dus anders dan bij een offline event. Dus moet je ze continue bij de les houden. Denk in blokken van 6-8 minuten. En voor ieder blokje moet je bedenken: “wat gebeurt er in dit blok waardoor mensen erbij blijven?” Maak een soort schema: 1) welke vraag beantwoorden we hier precies? 2) waardoor blijft het leuk? 3) Wat gebeurt er in beeld?

Ook de CEO moet kort

Zeg maar dat ik het gezegd heb, maar een presentatie van 30 minuten kan niet meer. En ook geen 20 minuten. Niet dus. Presentaties kunnen sowieso niet (of je moet HEEL goed zijn). Dus, maak er een vraaggesprek van. Dat mag best 2 blokken duren, maar zorg ervoor dat je die blokken ECHT verschillend maakt. Denk bijvoorbeeld aan filmpjes tussendoor, vragen van het publiek, een gesprek met de anderen aan tafel.

Alternatieve onderdelen

Vaak slaan we dit over, onder het motto: moeilijk. Terwijl juist daar de leukigheid inzit! Wat dacht je van: de socials doornemen van je medewerkers of de mensen aan tafel? Of laat wat filmpjes zien van medewerkers of klanten op de werkvloer? Of –vrij naar Dit was het nieuws– laat een foto zien, en laat de kijkers gepaste krantenkoppen insturen. Of een pitch van iemand met een goed idee. Kortom: laat je fantasie de vrije loop gaan, of –als je minder creatief bent– jat gewoon onderdelen van je favoriete TV-shows.

Maak sfeer aan tafel

Toen ik Z in Zaken presenteerde bij RTLZ (producent CotaarTV), was sfeer een van mijn belangrijkste doelen. Je gasten zijn vaak zenuwachtig en je wil graag dat ze op hun best zijn. Dus geef je ze vooraf een drankje, maak je een kletspraatje, en koppel je de gasten ook aan elkaar. Daarom zit er aan het begin van een uitzending vaak ook een rondje vragen in een talkshow. Dan heeft iedereen meegedaan, is de ongemakkelijkheid eruit, en wordt er hopelijk gelachen. (zeker in deze tijden)

Daag het publiek uit

Waarom blijf je de Voice of Holland helemaal tot het einde kijken? Omdat je wil weten of jouw kandidaat (waar jij op gestemd hebt) wint of niet. In een aantal blokken van je TV show (zie punt 1) moet je je publiek er ook zo bij betrekken. Dus: “met wie ben jij het het meeste eens?” of “Hoe zou jij dit dilemma oplossen?” of “Welke ervaring heb jij hiermee?”. Bij mijn online TV shows bellen we bijvoorbeeld weleens op met de mensen die via een app meedoen, en dan laten we ze even meepraten met de show.

Creëer een belevenis, ook voor- en achteraf

Online en op TV moet je vechten om de aandacht. Er is zoveel afleiding, het is bijna een wonder als mensen op je afstemmen ;-). Daarom is het heel belangrijk om mensen van te voren te betrekken bij je uitzending. Maak een chat(whatsapp)groep aan, en stel mensen de vraag: “Wat wil je eigenlijk weten?”. Of stuur alvast een fotootje / videootje uit de studio: “Over 45 minuten zijn we live, we hebben er zin in!”.

Hulp nodig?

Mocht je geïnspireerd zijn door deze tips! Mooi, gebruik ze vooral!
Als je nog hulp nodig hebt om zo’n show inhoudelijk, technisch en interactief vorm te geven, ik help je graag!

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong