Hoe maak je een goed draaiboek voor een evenement?

40% van het succes van je evenement, wordt bepaald door een goed draaiboek. Zie het als een script in een speelfilm. De acteurs moeten het nog gaan doen, maar als het script niet deugt, wordt de film ook nooit wat. Een draaiboek is je routekaart: het bepaalt niet alleen de volgorde van de onderdelen, maar geeft ook duidelijk aan wie wanneer aan het woord is, hoe lang elk segment duurt, en welke technische overgangen nodig zijn. Dus in deze blog, antwoord op de vraag: Hoe maak je een goed draaiboek voor een evenement? Een paar tips:

WWJWW

Is een oude journalistieke wet: Weet wat je weten wil. Mijn grootste toegevoegde waarde als presentator (naast het modereren) is duidelijk krijgen bij de opdrachtgever waar ze het ècht over willen hebben. Wat is de doelgroep, de doelstelling, de belangrijkste boodschap? Welke 3 kernvragen gaan we beantwoorden? Wie kan dat het beste beantwoorden? Door goed het gesprek aan te gaan, krijg je pas echt boven tafel waar het congres over moet gaan.

Doe een interview in plaats van een keynote

Dat was fijn he, tijdens de online meetings: bijna alles werd een interview. Het geven van een goede presentatie is vaak maar weinigen gegeven. Dus waarom niet een interview door de dagvoorzitter? Dan is de inhoud veel makkelijker te sturen en de spreker hoeft geen presentatie voor te bereiden. Ook kan je een interview veel makkelijker afronden dan een presentatie. Je kan wel nog een aantal plaatjes van de presentatie op de achtergrond mee laten draaien.

Geef mensen MINDER tijd

Als mensen minder tijd krijgen, dwing je ze tot de kern te komen. Dan gaan ze pas echt kiezen wat ze willen vertellen. Dan laten ze lange inleidingen afwezig en komen ze direct tot de kern. Kan je mensen laten komen voor 15-20 minuten speech? Ja. Bij sommige talkshows of radio-programma’s komen mensen soms voor 6 minuten…

Wees duidelijk over de rol van de spreker

Voor welke content heb je de gast nodig? Wees daar zeer duidelijk over. Dus niet: ‘een stukje over duurzaamheid’, maar ‘twee voorbeelden waaruit blijkt dat duurzaamheid een betere prijs oplevert bij een klant’.  Dan weet de spreker wat er verwacht wordt, en kan hij/zij echt tot de kern komen! Heerlijk helder!

Diversiteit

Je wil een diversiteit aan gasten hebben op je podium. En je komt niet meer weg met het verhaal “er waren geen vrouwen te vinden”. Beter zoeken. Eerder zoeken. Meer mensen tegelijk uitnodigen. Geef aan dat je niet een presentatie moet geven, maar dat een interview ook mogelijk is. Geef aan dat we mensen niet alleen als super-expert uitnodigen, maar juist voor zijn/haar specifieke ervaring op zijn/haar gebied. (Zie ook: huur een redacteur in)

Huur een redacteur in

Net zoals presentatoren, zijn redacteuren ook te huur. Neem mensen die het gewend zijn TV of radioprogramma’s te maken. Die een groot netwerk hebben, maar ook die het normaal vinden om een goede spreker te vinden bij een onderwerp. En het gewend zijn om mensen af te zeggen als het niet aan de gewenste standaarden voldoet. Ik ben partner bij WePower en daar hebben we hele goeie mensen!

Kortom: we mogen weer. En hoewel ik online ook heel leuk vond om te doen, zijn zalen met mensen ook iets om naar uit te kijken. Als je bovenstaande leest, en denkt: dit is best directief naar sprekers, ‘We zijn al blij dat ze komen’, vreest niet.

Mijn ervaring is precies het omgekeerde: ‘wat fijn dat u zo duidelijk bent, ik weet precies wat ik moet doen’.

 

 

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong