Onderwerpen

Onderwerpen

We leven in spectaculair interessante tijden. Zoals Jan Rotmans vaak zegt: “Het is niet een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk”. En dat merk je, overal. Bijna alle aspecten van onze maatschappij staan onder druk. Bij alles wordt afgevraagd: “klopt het wel zoals we het nu doen?”

Het is niet een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk

Wat is het gevolg? Nou, check het nieuws, bekijk je social media; dat levert ons collectief stress op. Want de overgang naar een nieuw tijdperk, dat creëert onzekerheden op, en daar houden we niet van. 

Toch biedt juist deze tijd ongelofelijk veel kansen. Als je ziet welke problemen we als mensheid hebben overwonnen, dan zullen we de uitdagingen die nu op ons afkomen ook aankunnen. (Lees Steven Pinker!)

Als je ziet welke problemen we als mensheid hebben overwonnen, dan zullen we komende uitdagingen ook wel aankunnen

Ik ben gespecialiseerd in een aantal van die veranderende werelden. Ondernemerschap, Technologie, Duurzaamheid en Human Capital. Mijn congressen, debatten, rondetafelsessies en strategie-bijeenkomsten draaien vaak om een aantal vragen: 

  • Wat zien we nu gebeuren?
  • Wat moet er veranderen? 
  • En hoe krijgen we iedereen mee?

Ondernemerschap

Deze veranderende tijden vragen om innovaties die snel naar de markt toe kunnen. Maar hoe doe je dat? Je ziet veel (grote) bedrijven daarmee worstelen. En langzamerhand komt iedereen erachter dat je die innovatie niet alleen moet doen. Overal zie je coalities opstaan, bouwen we ecosystemen en koppelen we mensen aan elkaar om samen meer waarde te creëren. Ik vind het interessant om deze mensen te spreken. ‘Wat heb je dan gedaan?’, “Waar ging het goed, maar ook mis?’ en “Wat heb je daarvan geleerd?”. 

Technologische impact

Ik ben van kinds af aan al een nerd. Geef mij een apparaat waar schroefjes inzitten, en ik vind wel een excuus om het open te maken. Daarom ben ik zo geïnteresseerd in technologie. Niet alleen hoe het werkt, maar ook welke impact het heeft op bedrijven en de maatschappij. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als we voedsel genetisch kunnen aanpassen met CrisperCas9? Wat gebeurt er als we op basis van Big-Data beslissingen nemen, maar zelf niet meer snappen waarom die computer ermee komt? Wat gebeurt er met fabrieken als we straks gebruiksvoorwerpen zelf kunnen printen?

Duurzame innovatie

Sinds het klimaatakkoord van 2015 is duurzaamheid echt serieus op de kaart komen te staan bij corporate Nederland. Nu is het nog een wereld van zeer verschillende snelheden, maar de achterblijvers zullen snel door de bezemwagen worden opgehaald. De belangrijkste vraag bij duurzame innovatie: hoe krijg je het in de KERN van je bedrijf? Veel duurzaamheidsprogramma’s concentreren zich op ‘minder slecht’. Maar dat is eigenlijk hetzelfde als minder hard de verkeerde kant oprijden. Welke bedrijven lukt het om de koers 180 graden te draaien? En wat zijn daarvan de succes- en faalfactoren? In strategie-sessies en evenementen praat ik met bestuurders over de beslissingen die ze nemen. 

Human capital

Ik ben zo blij met de millennials. Dat meen ik echt! En vooral de buzz er omheen. Want, zij willen zingeving in hun werk, willen zelf graag groeien in hun werk en skills, en willen over alles meepraten. En is dat niet wat we allemaal eigenlijk willen? Werk dat er toe doet, dingen leren, en een baas die je serieus neemt? Alleen vanwege de krapte op de arbeidsmarkt kunnen de millennials het ook opeisen. En dat is goed, voor ons allemaal! Dus kijk ik naar organisaties die hun belangrijkste onderscheidende factor, namelijk MENSEN(!) op een betere manier aan zich weten te binden. Hoe doen ze dat? En wat kunnen wij daarvan leren?

Rens de Jong