Waarom een podcast voor je medewerkers een goed idee is

Het is de heilige graal voor menige boardroom: betrokken medewerkers. ‘Engaged’, zoals de Engelstaligen het zeggen. En dat is logisch. Ze zijn meer toegewijd, productiever, het leidt tot meer winstgevendheid. En misschien wel het belangrijkste, het is leuker om met ze te werken ;-).

Maar, hoe bereik je dat nou? En hoe zorg je ervoor dat die missie, visie en strategie ook echt gaat leven binnen je organisatie? Een interne podcast is een mooie manier om heel tastbaar te maken wat er gaande is in het bedrijf.

Een interne podcast is een mooie manier om heel tastbaar te maken wat er gaande is in het bedrijf.

Allereerst: podcasts zijn eenvoudig te consumeren. Veel mensen zijn er inmiddels aan gewend en bij het wandelen, autorijden of koken, luisteren veel mensen naar podcasts. In tegenstelling tot video, kan je nog andere dingen tegelijkertijd doen.

Twijfel je nog, of dat een goed idee is? Of waar je zou moeten beginnen? Laat me je overtuigen met deze top 10 checklist, zodat het de investering en tijd waard is!

1. Persoonlijke verhalen plakken het meeste 

Gebruik je podcast vooral om persoonlijke verhalen te delen. Wat dragen individuele medewerkers bij aan de missie van het bedrijf? Laat ze het zelf vertellen. Dit versterkt de verbinding en bevordert een gezonde, open cultuur.

2. Praat MET je medewerkers

Nogmaals. Dit is erg belangrijk. Praat niet OVER de medewerkers, maar praat MET hen. Overigens, dit vergt wel wat voorbereiding. Zorg dat je het goed doorspreekt met elkaar van te voren, maar laat ze niets uit hun hoofd leren.

3. Benadruk successen…

“We vieren succes te weinig”, hoor ik zo vaak als ik help met interne communicatie. Eigenlijk is succes normaal, en alles wat afwijkt abnormaal. En dat is jammer. Dus VIER die successen. Klein of groot. Markeer waarom het belangrijk is, en waarom dit bijdraagt aan het grote geheel. Aan de andere kant…

4. Maar…Mislukkingen zijn geweldig

Een goed verhaal heeft zijn ups en downs. Bedek de fouten niet. Sterker nog: vergroot ze uit! Een held is interessanter als hij een keer knock out is gegaan. Benadruk de geleerde lessen. En het benadrukken van falen maakt een verhaal zoveel gemakkelijker te onthouden.

5. Geef prioriteit aan kwaliteit

Je luisteraars zijn gewend aan radio en podcasts. Ze zijn gewend aan kwaliteit. Investeer in goede opnamesoftware en audiobewerking. Verzorgde, professionele podcasts houden je publiek betrokken en zorgen ervoor dat ze terugkomen voor meer.

6. Kies het juiste format

Denk na over het format. Hoe gaat de show klinken? Wat wil je publiek? Wat wil jij? Wil je dat ze leren? Dan kan een deep dive in één onderwerp geweldig zijn. Wil je iedereen snel op de hoogte brengen. Overweeg dan een magazine-achtige show die meerdere onderwerpen in een sneller tempo behandelt.

7. Wat is het NIEUWS?

Soms praten we met veel strategie-jargon. Dwing jezelf om tastbare headlines te maken. Wat zijn klinkende resultaten? Is er iets nieuws begonnen? Ontstond er een trend? Keerde een trend om? What is in it for THEM? Creëer een VERHAAL in plaats van een MBA-lecture. (trust me, die ken ik)

8. Plan je uitzendingen vooruit

Consistentie is cruciaal! Maak een schema dat voor jou werkt en houd je eraan. Elke eerste maandag van de maand, of aan het begin van elk kwartaal? Alles is goed, als mensen je ritme maar gaan begrijpen.

9. Check je IT-collega’s

Overleg met je IT-afdeling waar je de podcast het beste kunt publiceren. Aangezien het intern is, wil je niet dat het voor iedereen toegankelijk is. Maar medewerkers moeten het wel op hun telefoons kunnen beluisteren. De beveiligingsregels zijn soms niet afgestemd op podcasts. Dus test vooraf.

10. Promoot je podcast

Niets gaat vanzelf. Promoot je podcast via interne communicatiekanalen. Tag mensen in de tekst die erbij staat, zodat mensen nieuwsgierig raken naar hun collega’s. Moedig mensen aan om te luisteren en feedback te geven.

 

Met deze top 10 checklist, zou het je moeten lukken om een boeiende en succesvolle interne podcast te maken die de investering waard is. Mocht je toch nog meer inspiratie nodig hebben, of wil je werk uit handen gehaald hebben. Wij hebben inmiddels ervaring met de productie, redactie en montage van verschillende interne podcasts en live radioshows. Mocht je meer willen weten, let’s connect.

Twijfel je over een interne podcast? Tijd om de agenda’s te trekken?

 

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong