“Hoe krijg ik mijn mensen nou meer betrokken bij onze strategie?” is een vraag die veel CEO’s zich mee bezig houden. Vaak is de strategie een rationeel verhaal, onderbouwd door cijfers & grafieken. Het liefste nog met 3 kernwaarden erbij. Maar krijg je daarmee mensen warm? Nou, vaak niet. Hoe dan wel?
Strategie saai? Vertel een verhaal.
En dat heb je vaker gehoord. In deze post geef ik je één framework (er zijn er heel veel meer) waarmee je die speech voor je personeel kan opbouwen, op een manier waarmee het zal blijven plakken bij je publiek. En dat komt van Sylvester Stallone, of liever gezegd: Rocky.
Wat je eerst moet weten, is dat het merendeel van alle verhalen, films, boeken etc, bestaan uit een variant op een standaard opbouw: de Hero’s Journey. (overal waar hij staat, lees vooral ook zij)
De Hero’s Journey
- De held is onze hoofdpersoon!
- De held heeft een missie / droom
- Hij gaat uit zijn normale wereld weg: op avontuur!
- In de nieuwe wereld vindt hij een mentor
- En heel veel problemen onderweg
- Uiteindelijk, door hard te werken en anders te denken…
- Overwint onze held.
- Hij keert weer terug naar de normale wereld
- Maar wel met een ervaring & wijsheid rijker
Maar hoe zit dat met Rocky?
Ook daar zien we hetzelfde patroon.
- Rocky is een lokale boxer en wordt uitgenodigd om tegen de wereldkampioen Apollo te vechten.
- Rocky twijfelt eerst, maar accepteert uiteindelijk de uitdaging
- Rocky worstelt met de trainingen van zijn mentor Mickey
- Rocky is klaar met de training en klaar om te vechten
- Apollo slaat Rocky helemaal in elkaar, totdat Rocky een list bedenkt
- Rocky slaat de wereldkampioen neer. De triomf!
- Hij keert terug naar de normale wereld, met een ervaring rijker
Ok. Maar wat heeft dat nou met mijn strategie te maken?
Alles! Voor business storytelling heb ik het nog simpeler gemaakt. Je staat straks voor je medewerkers en je moet ze meenemen in het verhaal van de strategie. Onthoud dan de drie belangrijkste elementen: De Held / De Vijand en de Mentor
Schrijf ze op een A4’je en vul aan:
De Held: Jouw medewerkers. Net zoals Rocky twijfelen zij: moet ik die uitdaging nou aangaan? Gaat die nieuwe strategie nou wel werken? Maak in je hoofd een goed beeld van je medewerkers. Wat zijn hun verlangens, hun angsten, hun waarden? Kan je het doel van jouw strategie daaraan koppelen?
De Vijand: Wie staat er in de weg van hun droom? Welke obstakels gaan we –op weg naar die droom– allemaal tegenkomen? En hoe moeten we die overwinnen?
De Mentor: Dat ben jij als CEO. Hoe zie jij het voor je? Hoe zorg je dat zij klaar zijn voor de uitdagingen die op ze afkomen? Welke dingen zijn belangrijk? Wat verwacht je van iedereen?
Hoe bouw ik mijn speech nou op?
Zoals al eerder gezegd, er zijn ontelbare mogelijkheden om een verhaal te vertellen, maar ik merk dat mensen het prettig vinden om een schema te hebben waar ze hun medewerkers-speech aan op kunnen hangen. Hierbij een voorbeeld..
- Opening | Beschrijving held. Vertel iets persoonlijks over de mensen waar je voor staat. Wat kenmerkt hen? Waar ben je trots op? Heb je een voorbeeld? Een mini verhaaltje?
- De Droom | Wat zie je voor je? Wat is iets waar je medewerkers ook warm voor lopen? Pro-tip, het is beter dan ‘meer omzet en winst.’. Wat is hun variant op Rocky’s wereldkampioen worden?
- Obstakel 1 | Waar zit de vijand? Don’t sugarcoat it! Het is fijn om de vijand erg te maken. Gemeen. Dan wordt de triomf alleen maar groter. Is het een interne vijand? Werken we teveel in silo’s? Zijn we teveel gericht op interne processen?
- Oplossing 1 | Wat moeten we dan doen? Wat hebben we daarvoor nodig? Heb je een HEEL CONCREET voorbeeld uit het verleden waaruit blijkt dat we dat kunnen? Wat vond je daar goed aan?
- Obstakel 2 | Nog meer uitdagingen? Vertel geen plastic fantastic verhalen, wees open. Het uitvoeren van de strategie, het kan moeilijk worden, maar…
- Oplossing 2 | Wij kunnen het aan met elkaar! Dan moeten we wel met z’n allen. etc etc.
- Mentor | Waar kunnen ze op je rekenen? Waar wil jij hun mentor zijn? Als ze deze challenge oppakken, hoe ga jij ze helpen om deze wedstrijd te winnen? Jullie zitten zij aan zij in deze strijd. Kunnen ze op je rekenen? Waar blijkt dat uit?
- Call to action | Niets komt voor niets. Wat verwacht jij van hen? Welk gedrag vind je belangrijk? Wat verwacht je van ze als groep?
- De Overwinning | What does victory taste like? Wat hebben we meegemaakt als we dit gewonnen hebben? Welke ervaring gaat iedereen krijgen als we het halen? Wat hebben we dan bereikt? Hoe haakt dat weer terug op de wensen en verlangens van je medewerkers?
- Vertrouwen | Dit gaat ons lukken! Je weet zeker dat ons dit gaat lukken. Dat straal je uit. Probeer een linkje te maken met je opening van je speech, en het terug te brengen naar je persoonlijke verhaal.
En ze leefden nog lang en gelukkig
Ik hoop dat je met dit voorbeeld makkelijker aan je speech kan beginnen. En weet: schrijven is schrappen. Dus liever teveel geschreven en weer weggooien (of even op een lege pagina plakken), dan denken: ‘neeh, is een raar verhaal.’ Probeer het gewoon! En mocht je meer willen weten, of een keer een training willen volgen met je hele board: je weet me te vinden.