Na twintig jaar als dagvoorzitter weet ik één ding zeker: interactiviteit is de kern van elk succesvol evenement. Want, waarom komen mensen bij elkaar? Omdat mensen graag geïnspireerd raken, mensen willen nieuwe ideeën opdoen. En hoe doe je dat? Door mensen met elkaar te verbinden en samen te laten denken. Ik vind dat dat de taak is van een goede dagvoorzitter. Je bent naast een presentator & interviewer veel meer. Tenminste dat kan je zijn. Je bent de architect van de dynamiek in de hele zaal. Dus in dit artikel: 6 tips om je evenement echt interactief te maken
Het belang van een vliegende start
De eerste minuten van een evenement zijn goud waard. Als dagvoorzitter moet je direct de energie pakken en deelnemers uit hun comfortzone halen. Het begint met een aanpak die verrassend, uitdagend en vooral prikkelend is. Mensen willen niet zitten luisteren, ze willen betrokken worden, uitgedaagd worden om na te denken, te delen en samen te werken. Zorg dat je een plan hebt en dat er tijd is ingeruimd om dat te doen.
Ga het gesprek aan met het publiek
Als dagvoorzitter heb ik talloze slimmigheden ontwikkeld om deelnemers echt in de actiestand te krijgen. Zo laat ik mensen soms reclameslogans verzinnen of krantenkoppen maken. Een favoriete techniek is ook de interactieve vragenronde waarbij mensen gaan staan en steeds meer worden uitgefilterd. Door vragen te stellen als “Wie is vandaag voor het eerst hier?”, “Wie heeft meer dan vijf jaar ervaring in deze branche?” of “Wie is ouder dan 40?” creëer je direct beweging en betrokkenheid. Het gaat erom mensen uit te dagen, hen te laten bewegen en met elkaar in gesprek te laten gaan.
Digitale tools zijn best handig
Digitale tools als Mentimeter of Buzzmaster zijn soms een echte uitkomst, zeker voor grote zalen. Ze bieden een laagdrempelige manier om ook de wat stillere of meer terughoudende deelnemers te betrekken. Met deze tools kun je polls lanceren, live vragen verzamelen en meningen peilen zonder dat mensen letterlijk de microfoon hoeven te gebruiken. Ik ben zelf niet zo’n fan van stellingen (wat zegt een antwoord op een stelling nou precies?). Wel vind ik het altijd goed om naar ervaringen te vragen. Een scherm vol ervaringen zegt echt wel iets over de stemming in de zaal.
De gevreesde “zijn er nog vragen”-stilte
Vergeet de traditionele “Zijn er nog vragen?”-ronde. Die leidt zelden tot interessante discussies. Sterker nog, vaak reageert niemand, en is dat zelf nog pijnlijker voor iedereen. Mijn aanpak? Vraag: “Wie heeft X weleens meegemaakt?”. Houd X zo breed mogelijk, zodat veel mensen hun vinger opsteken. En dan stap je op iemand af, vraagt naar de ervaring, en probeert dat al pratend te koppelen aan de spreker op het podium. De vragen komen dan vanzelf. Kortom: laat deelnemers hun eigen verhaal vertellen en gebruik dat als startpunt voor verdere discussie.
Wat ik nog gemist heb-ronde
Reserveer altijd tijd voor de “wat-ik-nog-gemist-heb” ronde. Voor het eind van elk evenement –dus er moet nog een paneldiscussie tussen zitten– waarderen deelnemers de kans om nog even hun gedachten te delen. Dat kan je dan als een lijstje meenemen naar de laatste sprekers. Zo geef je deelnemers het gevoel dat hun inbreng ertoe doet en creëert een gevoel van gezamenlijkheid.
Wees een nieuwsgierig en authentiek
Je rol als dagvoorzitter is cruciaal. Het draait om oprechte nieuwsgierigheid, echt luisteren en een veilige omgeving creëren voor uitwisseling. Pas op met teveel grappen maken ten koste van sprekers of deelnemers – niets dodelijker voor toekomstige interactiviteit. Jouw houding bepaalt of mensen zich vrij voelen om te delen, te vragen en samen te werken.
Interactiviteit is geen trucje, het is oprecht verbinding willen maken. Het gaat om het ophalen van verhalen, het samen creëren van het gevoel “hier gebeurt iets speciaals”. Ik geloof dat elke bijeenkomst de potentie heeft om memorabel te zijn. Neem je publiek serieus, en vertrouw op de energie van de groep.