Feedback krijgen als een Baas 

“Mag ik jou wat feedback geven?” De mevrouw in kwestie kijkt me strak aan. En ze ziet meteen de paniek in mijn ogen. Mijn imposter syndrome speelt meteen op. Het zal wel niet goed zijn geweest. Waar heb ik het nou weer verknald? 

Dit stukje gaat over feedback ontvangen. En dat vind ik eigenlijk verschrikkelijk eng. Maar –zometeen over 3 alinea’s– heb ik een briljante tip! 

Het zal wel niet goed zijn geweest. Waar heb ik het nou weer verknald? 

Eerst: feedback ontvangen is ongelofelijk nuttig. Studenten die meer feedback krijgen, kunnen hun prestaties enorm verbeteren. En ook op de werkvloer gaan de resultaten maar een kant op, het werkt! 

Waarom is het dan zo moeilijk? Nou, het is niet alleen moeilijk om te ontvangen, maar ook juist om te geven. We schamen ons, om kritiek te hebben. We zijn bang dat de andere persoon boos wordt, of het verkeerd opvat. En dat we met goed bedoelde feedback de relatie op het spel zetten

Op de werkvloer kan je dus allerlei systemen in het werk stellen. 360 graden feedback, formulieren invullen, vaker functioneringsgesprekken etc. Mijn probleem daarmee is dat het een systeemoplossing is, in plaats van een culturele omslag. 

Noem 1 ding dat ik beter had kunnen doen 

En daarom mijn pro-tip! Die heb ik niet zelf verzonnen, maar kreeg ik in deze podcast van Kilian Wawoe. Hij zegt, je moet als leider zelf het voorbeeld geven. En dus actief om feedback vragen. Hoe doe je dat? Nou NIET door het te vragen op de restaurant manier: “heeft het gesmaakt?”. Want dan kan je alleen maar “ja” zeggen.

Zijn tip voer ik nu de afgelopen 3 weken uit, en het werkt! Waarom, omdat je oefent om het te ontvangen, en omdat je jezelf kan voorbereiden op wat er komen gaat. Wat is dan de tip? Doodsimpel: na ieder ding dat je hebt gedaan, na iedere meeting vragen: “noem 1 ding dat ik beter had kunnen doen”. 

Je zal versteld staan van de slimme & waardevolle insights die je opdoet. En als jij als leider dat gaat doen, zullen anderen –hopelijk– snel volgen. Succes!

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 reactie
  • Net mn eerste twee 360 graden feedback gehad van dit jaar. En ook dat was erg nuttig. Maar deze tip is ook erg goed dus ga hem komende tijd eens proberen! Zonder continue feedback geen verbetering. Dat geldt voor iedereen binnen je organisatie en zeker voor jezelf als ondernemer.

Rens de Jong