Komkommer column: Go for no

Een vriendin van mij doet mee aan een sales training. Iedere week krijgen ze een opdracht, en later wordt dat dan besproken in de groep. Deze zomer was een van de oefeningen: ‘Go for no’, vrij vertaald: scoor een ‘nee’. Vraag zoiets geks aan een collega, vriend of wildvreemde, dat ie wel ‘nee’ moét gaan zeggen.

Het idee erachter: we hunkeren zo ontzettend naar een ‘ja’, dat we een ‘nee’ uit alle macht proberen te vermijden. En dat is zonde, want als je minder gevoelig bent voor een ‘nee’ kom je verder. 

We hunkeren zo ontzettend naar een ‘ja’, dat we een ‘nee’ uit alle macht proberen te vermijden.

De resultaten waren verbluffend. Een aantal voorbeelden: een deelnemer vroeg aan een buschauffeur die aan het werk was, ‘zeg, mag ik de bus een stukje rijden vandaag?’. Ok, ze mocht niet gaan rijden, maar de chauffeur ging serieus in op opleidingsmogelijkheden die er waren. Een andere cursist had met een kamerplant in de hand aangebeld bij een onbekende met de vraag: ‘kan ik deze plant in jouw achtertuin zetten?’ Antwoord: ‘nee, want mijn hond maakt het stuk, maar de overbuurvrouw zou dat wel leuk vinden’. Een andere cursist at in een McDonalds, en nadat ze haar burger ophad, ging ze met het lege bakje naar de counter en vroeg: ‘zeg, mag ik een hamburger-refill?’. En die kreeg ze!

Kern van de les hier is: je hebt niet voldoende doorgeduwd, als je nog geen ‘nee’ hebt gekregen. Grappige was, veel cursisten waren zelfs een beetje teleurgesteld dat ze een ‘ja’ hadden gehoord. Dat betekende dat ze niet ambitieus genoeg waren geweest.

Wat heeft dit te doen met het evenementen-vak? Veel. De wereld van zakelijke evenementen is op het gebied van creativiteit schizofreen. Aan de ene kant willen opdrachtgevers het meest toffe, vernieuwende en beste evenement van het jaar neerzetten. Aan de andere kant willen we geen risico lopen. Dus doe maar niet te gek. 

De wereld van zakelijke evenementen is op het gebied van creativiteit schizofreen.

50% van mijn werk als presentator is op het podium: mensen interviewen, aankondigen, het publiek betrekken. Die andere 50% zit in de voorbereiding. En dan vooral klanten helpen aan een origineel en uniek format. Maar sinds ik van ‘Go for no’ hoorde, denk ik telkens: duwen wij als eventprofessionals wel genoeg door? Komen we met echt originele ideeën die nog nooit gedaan zijn? Of blijven we binnen de lijntjes kleuren? Wees eens eerlijk: veel zakelijke evenementen lijken erg op elkaar. Twee keynote sprekers, een panelgesprek en soms nog een grappige afsluiter. 

Zakelijke evenementen lijken erg op elkaar. Twee keynote sprekers, een panelgesprek en soms nog een grappige afsluiter.

En natuurlijk, we sleutelen genoeg aan kleine dingetjes, maar breken we zelf wel eens uit het systeem? Doen we het echt helemaal anders? Nee. Dat doen we niet. Omdat we bang zijn voor ‘nee’. Omdat we bang zijn dat de klant het toch niet doet. Omdat we bang zijn dat we als lastig worden gezien, of far-fetched. En dat is doodzonde.

Goed. Straks barst het nieuwe evenement seizoen weer los. Mijn suggestie, stel bij iedere opdrachtgever tenminste één ding voor waar ze zeker ‘nee’ op gaan zeggen, want misschien krijg je wel een ‘ja’. En als je mij binnenkort met een liaan over het publiek ziet zwaaien, dan weet je dat het bij mij gelukt is.

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong