Weet u het antwoord op de volgende vraag? Wat is het exacte werkeloosheidspercentage in Nederland? Het komt vaak langs op het nieuws, maar heeft u het onthouden? Waarschijnlijk niet. Andere vraag. Heeft u in uw omgeving mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt? Kunt u vertellen welke impact dat heeft op hun leven? Waarschijnlijk wel.
Het menselijk brein heeft geen talent voor het onthouden van getallen, maar wij zijn juist heel goed getraind in het onthouden van verhalen. Al duizenden jaren vertellen we elkaar dingen door. Als u de kinderen naar bed brengt, vertelt u ze een sprookje. Als u iets vertelt over uw ouders, dan gaat dat in de vorm van een verhaal ‘uit de oude doos’. En als u mensen wil boeien op een verjaardagsfeestje, gaat een aangedikt verhaal over een uit de hand gelopen borrel er altijd goed in.
WIJ STERVEN COLLECTIEF AAN DEATH BY POWERPOINT
Maar wat doen we als het om business gaat? Dan gebeurt er iets raars. Als het over zaken gaat, dan schijnt het goed genoeg te zijn om een paar levenloze zinnen op een powerpoint te knallen. Nietszeggende clipart erbij en klaar is kees.
“Waar gaan we heen met het bedrijf?”, “Wat is de visie? Wat zijn onze uitdagingen?”. Al die vragen worden beantwoord door: “Kijk mijn presentatie op de G-schijf maar even door”. Het enige verhalende element in zulke presentaties is vaak de titel: “The road to” of “the future of”. Om vervolgens weer een punthoofd te krijgen van de bullet points.
Ook onze klanten behandelen we op zo’n manier. De vraag ”waarom zou ik hier klant moeten worden?” wordt beantwoord door nietszeggende getallen. Punctualiteitsscores, klanttevredenheidsscores en marktaandelen.
EEN GOED VERHAAL IS ALS EEN VOET TUSSEN DE DEUR
Terwijl het zo simpel is. We willen een verhaal! Waarom lukt het ons in de familiaire sfeer heel makkelijk, terwijl we op het werk in een complete kramp schieten? We zijn door powerpoint het compleet verleerd om een goed verhaal te vertellen. Death by Powerpoint!
Wilt u meer omzet halen? Dan moet u beter onthouden worden. Een verhaal kan daarbij helpen. Een verhaal is de voet tussen de deur. Als de deur open blijft, kunt u er altijd nog feiten achteraan gooien.
U hoeft het niet te verzinnen, verhalen ontstaan iedere dag om u heen. Mijn tip: zoek naar verhalen die lijken op een sprookje. Met een spannend begin, een interessante hoofdpersoon, een opmerkelijke wending en een slot (het liefste met moraal).
De volgende keer dat u begint over klanttevredenheid, begint u niet met de NPS-score, maar met een voorbeeld van een klant in de problemen en door u gered is. Als u de drang voelt om de punctualiteitscijfers te melden, vertel dan eerst het verhaal van die medewerker die tot het uiterste ging. En als u zegt: “werksfeer is heel belangrijk voor mij”, misschien vertelt u dan eens over die bedrijfsborrel.
En nee, dat laat u niet doen door een extern bureau. U bent de CEO. U bent de sales manager. U bent de CST, de Chief Story Teller. En met een beetje geluk (en een goede opbouw) vertellen anderen uw verhaal door. Het is in de geschiedenis nog nooit voorgekomen dat iemand zegt: “”ik heb me toch een goede powerpoint presentatie gezien”. Maar het gebeurt me dagelijks dat iemand zegt: “Ik hoorde laatst een goed verhaal!!”.. Gebruik die kracht!