Zappos omarmt The Circle

tony-hsieh-zapposHoe houd je burocratie buiten de deur wanneer je bedrijf groter wordt? Dat is de vraag waar de CEO en oprichter van online schoenenverkoper Zappos mee zit. Het bedrijf van Tony Hsieh is gegroeid als kool. Van startup in 1999 tot miljardenbedrijf nu. Als een van de eerste bedrijven omarmden zij extreme klantgerichtheid als principe. En dat was toen een openbaring! Lees bijvoorbeeld de chat die ik jaren geleden had met een van de medewerkers. Nu kent het bedrijf 1500 medewerkers. Hoe houd je de cultuur van het bedrijf nog goed? Ondernemend, snel, creatief? CEO Hsieh, altijd wel in voor een experiment, omarmt een nieuwe management filosofie: de Holacratie. Hij schrapt binnenkort alle managementtitels, mensen hebben binnenkort niet één baan, maar verschillende rollen binnen het bedrijf. Het Nederlandse bedrijf Finext werkt er ook al mee, alleen Zappos is een paar maten groter. Eind 2014 is iedereen ingedeeld in verdeeld in cirkels, in plaats onder een hiërarchische hark te vallen. Lees erover in Quartz. Voor de lezers van The Circle van Dave Eggers: noemt Hsieh het nou expres Circles of is hier sprake van toeval?

Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rens de Jong