• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Wat moet je doen aan je marketing om internationaal succes te boeken? In het project Wereldveroveraars ging ik met Marcel Schreuder, de maker van de elektrische scooter Jack op zoek naar antwoorden. We spraken met Eugene Bay en Lode Schaeffer, twee toppers uit de Nederlandse reclame & branding wereld. In de video’s zie je het resultaat, in deze blogpost de managementsamenvatting ;-).

1) De goedkoopste vorm van marketing: een uniek design

Als de wereld je afzetmarkt is, heb je veel concurrenten. En dus moet je opvallen. Het liefste in één oogopslag. “Design is de goedkoopste vorm van branding“, aldus Eugene Bay medeoprichter van Vbat. Eugene zoekt in de elektrische scooter Jack meteen naar unieke elementen. En wat kunnen die kenmerken weer zeggen over de mensen die je product gaan gebruiken?

Benieuwd naar tip 2-4? Meer video en tips verderop in deze blogpost

2) Test je product op kleine schaal

Je kan het proberen… De hele wereld in één keer te veroveren, maar voor je het weet heb je last van een imperial overstretch. Dus, doe het rustig aan. Een land/provincie/stad per keer. Zoek een geschikte partner, doe marktonderzoek, test het uit, vraag feedback, en kijk opnieuw naar je product. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die denkt dat Duitsers enorm op Nederlanders lijken en dus wel op dezelfde manier aangesproken kunnen worden. Probeer ook veel verschillende kleine dingen uit, in plaats van alles zetten op één of twee ideeën. Je gaat door met de zaken die hard lopen en de rest snij je snel weg. Op de website van agentschapNL staan handige staatjes met gegevens over de verschillende wereldmarkten, compleet met aanwijzingen over de behoeften van de lokale bevolking.

3) Communiceer emotie

Als beginnend merk wil je vaak communiceren in wat je product allemaal kan. En zeker innovatie gedreven bedrijven communiceren graag over de technische specs en de eindeloze mogelijkheden die het product heeft. Alleen moet je het op een hoger niveau insteken. Tip van Lode Schaeffer: “zoek naar een waarde die in ál je afzetmarkten als positief wordt gezien”. Valkuil is bijvoorbeeld duurzaamheid: in Europa steeds meer een buying reason, maar in Amerika niet. Welke emotie hoort het meeste bij uw product? En is de hele wereld daar eenduidig positief over? (zie punt 2), dan zit je op de goeie weg. Benieuwd wat Lode uitkiest voor de Jack? Kijk het filmpje maar!

 

4) Begin met je distributeurs

Uiteindelijk gaat het allemaal om de consument. Zij moeten jouw product gaan kopen. Maar door deze focus, verlies je wel snel een belangrijke doelgroep uit het oog: je distributeurs! De mensen die het voor jou moeten gáán verkopen. En dus moeten ze enthousiast worden van het product! Volgens Lode Schaeffer is het daarom verstandig om al zeer vroegtijdig je distributeurs te gaan voeden met beelden. Stuur je toekomstige distributeurs alvast wat foto’s op. Geef ze een gevoel mee. Wat wordt het imago? Wat voor een mensen gaan we aanspreken? Ze moeten het product bijna uit je handen gaan rukken. En dat lukt niet met een excelsheetje…