De hyperloop-hype

Tijdens discussies over mobiliteit komt ie eens in de zoveel tijd weer op: de hyperloop. Het wordt vaak als een deus-ex-machina gepresenteerd. ‘Als die hyperloop er is, dan zijn al onze problemen opgelost’. Daar erger ik me wild aan. Waarom? Omdat het ons afleidt van de belangrijker issues: hoe zorgen we dat de bestaande treinen sneller gaan rijden, hoe maken we de brandstof in de luchtvaart Co2 neutraal, hoe zorgen we dat onze steden niet vastlopen? 

Daarom: 6 redenen waarom de Hyperloop een idioot idee is. 

Capaciteit

De hyperloop is een idee van Tesla entrepreneur Elon Musk. Ik schreef er in 2014 nog enthousiast over.  In het eerste artikel dat hij erover publiceerde, heeft hij het over ‘pods’ waar ongeveer 28 passagiers in kunnen zitten. Stel: die capsules gaan reizen met tussenpozen van ongeveer 5 minuten. Dan vervoer je dus 336 passagiers per uur… Ter vergelijking met een Japanse Bullet trein, deze gaat 13x per uur in (nu al) en vervoert 17-duizend passagiers per uur. 

Elon Musk in de Hyperloop.

Aanleg van de hyperloop

De hyperloop heeft een grote draaicirkel, net zoals andere hoge snelheids vervoermiddelen over land, en als je dit wil aanleggen, zal je vooral in lange rechte lijnen moeten bouwen. In alle ontwerpen die we nu hebben gezien, is het een buis die 5 meter boven de grond staat, op grote betonnen blokken. Afgezien van de enorme milieu impact die al dat beton heeft, is het de vraag: wie wil zo’n buis dwars door z’n achtertuin laten lopen?  En als het een alternatief moet worden voor vliegen, meerdere buizen naar alle belangrijke Europese steden? 

Wie wil zo’n buis dwars door z’n achtertuin laten lopen?

Veiligheid van de hyperloop

Hyperloop One benadrukt dat ze het veiligste transportsysteem ter wereld te willen zijn. Ze hebben geen last van spoorwegovergangen, geen wilde dieren die op de rails lopen, of tornado’s. Ook is een volledig automatisch systeem, dus er is geen ruimte voor menselijke fouten, zeggen ze. Maar ik wil graag benadrukken: het is dus een vacuüm buis. Wat gebeurt er als die buis uitzet door warmte, of er is een toch een windhoos? Of iemand ramt een vrachtwagen met explosieven tegen een buis aan? En stel, een capsule komt vast te zitten? Kan je er dan uit? Het is een vacuüm getrokken buis, remember? Kortom: ze benadrukken dat ze de veiligste ter wereld willen worden, maar de rapportcijfers van vliegtuigen en treinen zijn moeilijk te verslaan. De hyperloop heeft nog niet eens cijfers. 

HYperloop: hoe de supertrein van Musk zou kunnen werken.

Stel, een capsule komt vast te zitten? Kan je er dan uit? Het is een vacuüm getrokken buis, remember?

Energiekosten

Is het niet vreemd dat al die voorbeelden van de hyperloop er zo aerodynamisch uitzien? Er zat toch geen lucht in die buizen? Anyhow. Hoe krijg je honderden kilometers buis vacuüm getrokken? Door er luchtpompen op te zetten. En veel ook. De grootste vacuümkamer die we nu ooit gebouwd hebben is 23-duizend m3. Stel, je neemt een track van 150 kilometer, dan moet je een inhoud van 100x zo groot bouwen! En dan heb je dus nog maar een lijntje van Amsterdam naar Enschede. En alle honderden pompen die je nodig hebt om het vacuüm te bereiken, en te houden. Klinkt niet echt als de meest duurzame oplossing. 

Product

Dan het product zelf. Nu wordt de topsnelheid geschat op een kleine 1100 kilometer per uur. Die schattingen gaan overigens telkens naar beneden, ipv naar boven. Dat betekent dat je, bijvoorbeeld over een stukje van 150 kilometer, nog maar 8 minuten doet. Maar er zijn al bewezen concepten zoals de Maglev-trein, die ongeveer 500 kilometer per uur halen. Dat betekent dat je er in 18 minuten bent. Mijn punt is: over de meeste afstanden is die enorme extra snelheid niet nodig, omdat het niet het grootste gedeelte van de totale reis is. Een kleine opstopping op de parkeerplaats en het doet je extra tijdwinst al verdampen! 

Conclusie

De Hyperloop is een beetje zoals de Concorde. Supergaaf idee, maar veel te duur voor de tijdwinst die het oplevert. Beter is het om voort te bouwen op reeds bewezen technieken, die nog niet aan het einde van hun ontwikkelcyclus zitten.

Natuurlijk is de hyperloop een project dat tot de verbeelding spreekt. En het is geweldig dat Elon Musk ieder jaar zoveel studenten laat meedoen aan een prijsvraag om het snelste voertuig te bouwen. Maar dat levert vooral goede PR, interessante recruitment kansen, en wellicht wat nieuwe mobiliteits-technologie op. Maar geen nieuw vervoerssysteem.   

Bronnen:

https://www.youtube.com/watch?v=-XFMIqiDWAc

https://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

https://www.era.europa.eu/sites/default/files/library/docs/hyperloop_innovation_for_global_transportation_en_1.pdf


Delen:LinkedInX
Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 reacties
  • Hoi Rens,

    Ik bewonder je kritische blik en beaam veel van jouw argumenten. Ik denk wel dat we dit soort initiatieven een kans moeten geven. Rond 1900 had je een soort gelijk artikel kunnen schrijven over auto’s of vliegtuigen. Misschien zorgt support juist voor innovatieve ontwikkelingen en voor weer andere nieuwe ontwikkelingen die niet mogelijk waren geweest zonder eerst “iets stoms” te beginnen. Was jij voorstander geweest van een auto op stoom rond 1900?

    • Hi Ben, leuk dat je reageert. Eens met je punt dat innovatie soms een andere uitkomst dan verwacht heeft. Dus ik vind het mooi dat Musk dit opzet. Mijn stelling is wel: laat je niet teveel afleiden. Er is veel meer te winnen –als het gaat om mobiliteitsuitdagingen– met het verbeteren van bestaande technieken.

Rens de Jong