Raadseltje: de volgende persoon is zeer beroemd, geboren in 1948 in Engeland, is voor de tweede keer getrouwd, heeft twee kinderen en houdt van honden… Wie is het? Dit grapje hoorde ik in een zeer goede speech bij Oracle Open World van Peter Hinssen over zijn nieuwe boek The Day After Tomorrow. Het antwoord? Hier. Maar ook Hier. (even klikken!)
Wat Hinssen wil zeggen: One size fits nobody. Zoals het bovenstaande voorbeeld van Prins Charles en Ozzy Osbourne aangeeft: op basis van simpele gegevens als geboortedatum, inkomen en hobbies, kan je totaal geen echt beeld hebben van je doelgroep. En toch geloven we alle algemene marketing-bullsh*t over babyboomers, generatie X, Y, millennials of de patatgeneratie. In welke sectoren gaat nog veel energie verloren omdat klanten met een ‘one size fits all’ aanpak worden benaderd? Kortom, welke sectoren zijn klaar voor disruptie van de personalisering?
Media
Alle traditionele media concentreren zich allemaal op een redelijk algemene doelgroep: leeftijd, salaris, en politieke orientatie. Verdienmodel: we nemen een creatieve advertentie, en daar bombarderen we de doelgroep mee, totdat er resultaat is. Wat doet Facebook? Zij weten exact wie je bent, wat je voorkeuren zijn, en wanneer je gevoelig bent voor advertenties. Dus: precisie bombardementen. Wanneer komen BNR en RTLZ met een een nieuwsvariant van de Discover Weekly playlist van Spotify? Kijk anders naar Stitcher, en Flipboard.
Health
Als je kanker krijgt, is de kans groot dat je aan de chemo moet. Ook hier weer: een ‘one size fits all’ benadering. Artsen geven het niet graag toe, maar het is een trail en error benadering. Dit werkt bij 60% van de doelgroep van oudere mannen, laten we het ook bij jou proberen. Wat als je je DNA structuur in beeld hebt, en je van te voren weet welke behandeling bij je aanslaat, zou dat extreem veel geld schelen (in pharma, in behandelingen). Daarnaast kan je –heel precies—je gezondheid managen. Kijk naar een bedrijven als 23andme.
Onderwijs
Als je naar school gaat, wordt er uitgegaan van een gemiddeld intelligentieniveau. Iedereen krijgt hetzelfde lesprogramma, ongeacht je talenten, hoe je het beste leert, of je voorkeuren. Initiatief om naar te kijken: de Steve Jobs Scholen, expert om naar te luisteren: Claire Boonstra.
Overheid
De gemiddelde website van een gemeente ziet er nog steeds uit als een site van 10 jaar geleden. Veel tekst over wat de gemeente doet, wie de baas is en wanneer de vuilnis wordt opgehaald. Allemaal heel algemeen. Terwijl de gemeente extreem veel van mij weet. Wat als de gemeentewebsite eruit ziet als de website van KLM? Met al mijn gegevens op een plaats, mijn (waarschijnlijk) favoriete onderwerpen, en specifiek nieuws over mijn omgeving? Kijk anders naar de digitale stad van Los Angeles en hun MyLaCity app.
Prima blog Rens! Zou IEDEREEN dit maar lezen, ongeacht leeftijd, afkomst, intelligentie niveau, innovatiekracht, visie, informatiebehoefte,… 🙂