Wereldprimeur: zonlicht maakt vliegtuigbrandstof

Soms kom je berichten tegen, waarvan je denkt: “Als dit waar is, kan het een industrie op z’n kop zetten”. Dit is zo’n bericht. Wetenschappers zijn erin geslaagd om een systeem te bouwen waar je zonlicht, water en CO2 instopt, en waar de basis grondstof voor kerosine uitkomt. Je leest het goed:

Water + Co2 + Zonlicht = Kerosine

Ok, het is nog maar een testopstelling, en ze hebben er nog maar een jampotje ‘solar-fuel’ opgewekt, maar toch. Als je weet dat het grootste probleem van duurzame energie de opslag is, dan lijkt dit wel het ei van Columbus voor de luchtvaart-industrie! Hier kunnen de frietvluchten van Camille Eurlings niet tegenop.

vzykmiekfhntsytewbi1

Hoe werkt het? Het is een zonnecollector (ziet eruit als een grote TV schotel met spiegels). Het zonlicht valt op een reactor, waar het zo’n 700 graden celsius wordt. De reactor creëert een synthetisch gas, wat door een gestandaardiseerd en al wereldwijd gebruikt proces omgezet kan worden in kerosine.

Dat betekent dat dit weleens de heilige graal zou kunnen zijn voor een schonere transportsector. Want je kunt er met hetzelfde gemak bijvoorbeeld diesel van maken. Nu hebben ze nog nieteens een litertje brandstof, maar een reactor zou per dag toch zo’n 20.000 liter brandstof moeten kunnen maken.

Kijk hieronder hoe de –nog zeer jong ogende — wetenschappers hun doorbraak uitleggen.

Wat vind jij?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

5 reacties
  • Een experiment is nog geen kerosine industrie.
    Als het straks grootschalig geproduceerd wordt, heeft die zon-kerosine een prijs,en die zal flink hoger zijn dan de huidige belasting vrije kerosine.
    Ben je bereid een 3 keer duurder ticket te betalen voor echt CO2 neutrale vluchten?

    • Goed punt. Dank voor je antwoord! Zoals ik al aangaf, het is een experiment. Geen idee of zon-kerosine duurder is dan fossiele kerosine. Er wordt steeds minder geïnvesteerd in het naar boven halen van olie, als die prijs omhoog gaat moet er ergens een omslagpunt komen?

    • Verrassend toch altijd weer dat bij dit soort hoopgevende berichten, er altijd wel iemand is die eerst een blindelingse aanname doet (prijs flink hoger) om deze daarna te laten volgen door een zeer stellige, maar volledig ongefundeerde uitspraak (ticket 3 x duurder). Welke nieuwe technologie is direct na de lab-fase goedkoper dan de bestaande welke mogelijk wordt vervangen?
      Het gaat dus idd om het omslagpunt. Interessant hierbij is vooral dat Moore’s Law lijkt te gelden voor zonne-energie. Dus dat omslagpunt zo er wel eens razendsnel kunnen zijn.
      Blijft alleen nog de oproep aan alle ingenieurs om hun tijd en energie in dit soort ontwikkelingen te steken!

      • Dank Don voor je antwoord. Ik probeer nog uit te zoeken hoe dat proces gaat van SYNGAS (het halfproduct dat hieruit komt) naar kerosine. Zou prettig zijn als dat een beetje een efficiënt proces is. Voordeel is wel, het werkt! (en hoeft dus niet meer goedgekeurd te worden voordat het akkoord is door de luchtvaart autoriteiten)

  • Mooie technologie! Vooralsnog vanzelfsprekend nog lang niet concurrerend, maar laten we stellen dat de innovatie in de groene hoek toch flink wat rapper gaat dan die in de fossiele industrie. Dit gaat er komen, ongetwijfeld eerder dan vliegen op accu’s.

    Het mooie van syngas is verder dat je er echt alle kanten mee op kunt (chemisch gezien). Allerhande brandstoffen zijn mogelijk maar ook in de productie van plastics en fijnchemie weten ze er prima raad mee. Zo los je niet slechts het opslagprobleem van intermitterende duurzame bronnen op maar maak je uiteindelijk de hele aardoliegebaseerde keten circulair.

Rens de Jong