Een paar weken geleden kreeg ik een vraag per email. Reinier Mandemaker (19) wil een eigen internetbedrijf starten, leest er veel over op blogs, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Hij eindigde met de prikkelende vraag: “Wat zou u doen als u mij was?”.
Goeie vraag. En relevant ook. In de vakantietijd mijmeren heel veel mensen over starten van een eigen bedrijf en zij worstelen met hetzelfde. Nu heb ik hier natuurlijk niet écht verstand van. Ik kan wel iets vertellen over hoe het bij mij ging een jaar of 4 geleden.
Omdat net de 180ste geboortedag is van John Venn, heb ik er een gelijknamig diagram van gemaakt. Zie hieronder. Het bestaat uit drie vragen en het werkt heel simpel. Bij elke vraag, begin je lijstjes te maken. Schrijf alles op wat in je opkomt. Censureer jezelf niet. Denk niet: “dit is een gek antwoord, dat schrijf ik niet op”, toch doen! Je weet nooit waar het je toe leidt.
Vraag 1: Wat vindt je echt héél leuk om te doen? Schrijf zeker twee pagina’s vol met dingen die je leuk vindt om te doen. Dat mogen privé-acitiviteiten zijn, maar ook werkgerelateerde zaken. Alles kan! Ook dingen waar je zeker geen bedrijf in kunt starten; wel opschrijven! Realiseer je, je moet het wel echt leuk vinden. Je zou het ook leuk vinden als het niets of heel slecht betaalt. (Ik schreef bijvoorbeeld ‘oesters eten’ op als één van mijn favoriete bezigheden)
Vraag 2: Waar ben je héél goed in? Dus niet, waar kàn je goed in worden, maar waar BEN je al goed in? En waarmee kan je binnen korte tijd in de top 3 komen (van je plaats, regio, land, of wereldwijd). Iedereen heeft een talent. En het is leuk om de basis van je bedrijf te starten met iets wat bijna als vanzelf goed komt. Wees zo specifiek mogelijk. Dus niet: “Verkoop”, maar “Verkoop waarbij de relatie met de klant zeer belangrijk is”. Maar maak je het jezelf dan niet te makkelijk? Nee. Bij het runnen van een bedrijf komen nog genoeg uitdagingen die buiten je comfortzone liggen, houd de kern dicht bij jezelf.
Vraag 3: Waar willen mensen je voor betalen? Voorgaande vragen zijn allemaal belangrijk, maar verlies nummer 3 niet uit het oog. We willen een bedrijf, geen vrijblijvend vrijwilligerswerk. Schrijf op waar mensen je nu al voor betalen (je huidge werk) en maak ook combinaties van vraag 1&2. Zitten daar dingen tussen waar je zoveel waarde toevoegd dat mensen je zouden betalen? Omschrijf dat ook zo specifiek en uitgebreid mogelijk.
Als het goed is heb je een aantal pagina’s volgeschreven. Leg ze voor je neer en begin combinaties te maken. Zie ze als een legpuzzel, probeer een patroon te herkennen. Kijk waar jouw kracht ligt, wat je leuk vindt en waar het waarde toevoegt aan anderen. Heb je nu al het businessplan voor je bedrijf? Neen. Maar je weet wel in welke richting je moet zoeken!
Volgende keer: Stap 2: ‘scratch your itch’
hallo,
jongen van 19 toen ik een aantal jaren geleden een Internetprovider wilde beginnen, dacht ik oops er zijn al een paar. Dus ik kom daar echt niet tussen. Ik liet me afschrikken. Nu meer dan 15 jaar later zie ik dat hele grote bedrijven ook met vallen en opstaan bestaan. Niet alles kan goed gaan. Je zou eens een goede basis eerst moeten hebben. Dan moet je weten wat je wil en blijf bij je eerste bedrijfplan. Neem niet te veel personeel aan. En ook hier het gaat met vallen en opstaan. Het is ook handig als je internetbedrijf een aantal bepaalde doelen heeft. Dan zou ik altijd bij deze doelen blijven althans als het structuur en goed draait. Daarna kun je nog verder kijken naar welke richting je zou moeten gaan en let op laat je niet door andere ontmoedigen er is altijd 1 kapitein op het schip echt waar! Nou verder wens ik je veel succes.
Mooie blog Rens,
Toevallig toen ik vorige week begon was dit precies wat ik tegenkwam op internet, maar dan van iemand anders. En inderdaad, ik kwam op ideeën.
Succes verder!
Groet,
Niels