Soms krijg ik weleens de vraag van mensen die ook dagvoorzitter willen worden: ‘wat moet ik weten?’. Speciaal voor hen (en voor mensen die goede dagvoorzitters willen inhuren) door schade en schande geleerd: mijn 10 tips voor een goede dagvoorzitter.
Heb plezier
Dit lijkt vanzelfsprekend, maar het is cruciaal. Geniet van het moment, en straal dat ook uit. Het publiek voelt meteen of je ontspannen bent, en dat werkt aanstekelijk. Durf fouten te maken met een glimlach. Liever even struikelen met een lach dan een feilloos maar steriel optreden.
De eerste klap is een daalder waard
Die eerste 10 minuten zijn echt alles. Besteed minstens de helft van je voorbereiding aan de opening van je show. Die moet knallen, want een sterke start trekt iedereen meteen in het verhaal. Als de kop er goed af is, dan is de rest veel makkelijker. Bouw spanning op, en maak je eerste contactmoment zo krachtig dat iedereen aandachtig blijft.
Wees duidelijk
Duidelijkheid is het fundament van een goede show. Jij staat aan het roer, niet je opdrachtgever of een leidinggevende. Vooraf en tijdens de show. Jij bent de baas over het podium. Niemand anders. Ook jouw baas niet. Jij. Heldere communicatie voorkomt verwarring en geeft je publiek het vertrouwen dat ze in goede handen zijn.
Houd je aan de tijd
Vuistregel: je begint een kwartier te laat: niet jouw probleem. Maar als je daar bovenop meer dan een kwartier uitloopt: wel jouw probleem. Het publiek waardeert het als je het tijdschema respecteert, vooral aan het eind van een lange dag.
Weet precies wie je publiek is
Het klinkt als een open deur, maar het wordt vaak vergeten. Vraag je af wie er in de zaal zitten en waarom ze er zijn. Probeer te ontdekken wat hun doelstellingen en verwachtingen zijn, en speel daar subtiel op in. Een publiek voelt het als je echt connectie maakt en hun belangen begrijpt.
Betrek het publiek
Stel ze een vraag aan het begin van je show! Meteen! Betrek ze. Als je het in de eerste 10 minuten doet, is de kans groter dat ze vragen blijven stellen. Je creëert een sfeer waarin ze zich betrokken voelen en zullen ze sneller hun mond opentrekken om vragen te stellen.
Denk in hoofdstukken
Geef je show of paneldiscussie structuur door deze op te delen in hoofdstukken. Door een duidelijk onderscheid te maken tussen onderwerpen, behoud je de rode draad en voorkom je chaos. Het helpt je ook om een probleem grondig uit te diepen zonder alles in één keer te willen oplossen. Fileer een probleem. Laagje voor laagje.
Denk in sappige verhalen
Voorbeelden spreken tot de verbeelding, droge theorie vaak minder. Illustratieve verhalen, metaforen, en anekdotes blijven beter hangen. Het publiek onthoudt geen feiten en cijfers; ze onthouden emoties en ervaringen. Dus: beeldende verhalen, die het publiek in beweging zetten.
Check het geluid
Een technisch mankement kan je hele optreden in de war schoppen. Stem van tevoren af met de geluidstechnicus en zorg dat alles werkt. Neem geen genoegen met iemand zonder ervaring achter de knoppen. Neem geen genoegen met de barman die het erbij doet. Geen geluid = einde show
Rust uit
Voorafgaand: ontspanning is ook essentieel: ga naar de film, de sauna, of doe iets anders waar je energie van krijgt. Laat de rest van de organisatie over aan het team dat daarvoor is ingehuurd, en bewaar je energie voor het moment dat jij op het podium moet staan. Bemoei je vooral niet met de organisatie buiten je presentatie om. Jij hebt 1 doel, een goede show neerzetten. De rest is iemand anders z’n verantwoordelijkheid.
[…] Mocht je het interessant vinden, ik heb mijn tips voor een goede dagvoorzitter al eens in een eerdere blogpost opgeschreven. De top 10 vind je hier! […]