Waarom gebruiken online oplichters altijd een Nigeriaanse Prins als lokmiddel? Da’s iets wat ik nooit heb begrepen. En laatst vond ik –onverwacht– het antwoord.

Je kent het wel: van die oplichtings-emails. Nigeriaanse prins heeft een fortuin geërfd, maar nog even jouw rekening nodig om dat geld te stallen. Of je even een klein bedragje kan overmaken om het rekeningnummer te checken. Je vraag je af: waarom een Nigeriaanse prins? Da’s toch super ongeloofwaardig? Hoezo? Waarom niet een Zwitserse neef, of een Canadese tante?

Het antwoord kreeg ik tijdens een Proxsys evenement van Niels Vink van ICS. Waarom de Nigeriaanse prins? Omdat het CONVERTEERT! En dat is zelfs ge-AB-test! Dat zit zo: die dieven hebben ook wel geëxperimenteerd met een vage neef uit Zwitserland, en dat levert initieel ook veel meer reacties op. Maar na een paar mailtjes hebben veel mensen van die groep wel door: hier klopt iets niet…

Terwijl de mensen die zo idioot stom zijn, dat ze geen argwaan krijgen bij een Nigeriaanse prins, een veel hogere genegenheid hebben om daarna ook daadwerkelijk geld over te maken.. Scheelt weer heel veel werk voor de criminelen! Dus marketeers: als zelfs criminelen A/B testen…